منتظران ظهور
منتظران ظهور

منتظران ظهور

عمومی

مقایسه تانک "کرار" با "آبرامز" و "چلنجر" + مشخصات و تصاویر

به گزارش   خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اخیرا یک تانک پیشرفته را رونمایی کرده که گزارش ها نشان از قدرت بالای این زره پوش تاکتیکی و عملیاتی دارد.
 
تحلیلگران نظامی معتقدند که تانک کرار در قیاس با تانک های پیشرفته جهان همچون تانک "آبرامز"  و  "چلنجر"  از قدرت بالایی برخوردار است.
 
 مقایسه تانک
   
 سایت گلوبال سیکیوریتی (Global Security) با اشاره به خصوصیات تانک "آبرامز" نوشت: این تانک برای اهداف متحرک و برای مقابله با سلاح‌های جنگی در جهان ساخته شده که با شرایط محیطی مثل دمای بالا، همگام‌سازی شده است.  سایت گلوبال سیکیوریتی (Global Security) با اشاره به خصوصیات تانک "آبرامز" نوشت: این تانک برای اهداف متحرک و برای مقابله با سلاح‌های جنگی در جهان ساخته شده که با شرایط محیطی مثل دمای بالا، همگام‌سازی شده است.
 
مقایسه تانک  
این سایت ادامه داد: تاکنون 8 هزار و 800 دستگاه تانک آبرامز کلاس M1 A1 ساخته شده و تحویل کشورهای آمریکا، مصر و عربستان سعودی گردیده است.

 
 تانک آبرامز با طول 32.25 فوت (هر فوت 30 سانتی‌متر است)، عرض 12 فوت، ارتفاع 8 فوت و وزن قریب به 60 تا 70 تن بسته به نوع و سلاح 120 میلی‌متر و 4 خدمه دارای قابلیت‌های گوناگونی است.

مقایسه تانک  
  

سایت آرمای تکنولوژی (Army Technology) درباره تانک "ام 1 آبرامز" می‌نویسد: این تانک ساخت شرکت جنرال دینامیک (General Dynamics Land System)  بوده که قریب به 4800 دستگاه آن ساخته شده و دارای سلاح‌های 120 میلی‌متری و 12.7 و 7.62 میلی‌متری است.

گزارش منابع رسانه ای نشان می دهد که تانک انگلیسی چلنجر -2 وزنی برابر با 62 تن، سقف سرعت 37 مایل بر ساعت،قدرت آتش 2.5 مال و مجهز به توپ 120 میلیمتری است .
 
 
 
                                                                         جدول 2-خصوصیات تانک "چلنجر (نقل از آرمای تکنولوژی)
 
مقایسه تانک  
 
 
تانک کرار ایران نیز مجهز به مسلسل 14.5 میلیمتری، توپ 125 میلمتری اسموث بور با قابلیت شلیک توپ یا موشک و مجهز به سامانه سلاح‌های ضد زره ی بوده و وزن کرار 51 تن و سقف سرعت آن 37 مایل بر ساعت است.
 
بنابر این، تانک کرار ایران از نمونه‌های آبرامز و چلنجرسبکتر بوده و در سقف سرعت با چلنجر انگلیس برابری می‌نماید و بر خلاف دو تانک یاد شده مجهز به سلاح ضد زره است و از نظر قدرت شلیک توپ نیز از نوع پیشرفته‌ای در آن استفاده شده است.
 
بنابر اعلام ایران این تانک مجهز سامانه کنترل آتش الکترو اپتیکی، فاصله‌یاب لیزری و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در روز و شب است. همچنین تانک کرار با توجه به ویژگی‌های خاصی که برای آن پیش‌بینی شده در زمره‌ی پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا به شمار می‌رود و قادر است نیازمندی‌های نیروهای مسلح را در این حوزه به نحو مطلوبی تامین کند.
 
تانک "کرار" در سه حوزه اصلی قدرت و دقت آتش، تحرک؛ حفاظت و ماندگاری در صحنه نبرد؛ قابل رقابت با پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا می باشد. این تانک مجهز به سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله یاب لیرزی، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز است.


روزنامه انگلیسی «تایمز» در گزارشی با اشاره به رونمایی از تانک جدید ایران به نام «کرار» و مقایسه با تانک‌های «آبرامز» ساخت آمریکا و «چلنجر-2» ساخت انگلیس نوشت: ایران در ساخت تانک رزمی خود کمکی از روسیه و چین دریافت نکرد.
 
مقایسه تانک  
بر این اساس، تانک کرار (striker) به عنوان یک موفقیت در قابلیت‌های نظامی ایران مورد توجه  قرار دارد. البته این تانک تا حدی شبیه نوع صادراتی تانک «تی -90 ام » روسیه است که به دنبال تعلیق مذاکرات ایران با روسیه در خرید این نمونه، ایران طراحی و ساخت تانک کرار را شدت بخشید.
 
روزنامه "تایمز" تصریح کرد:  با رفع تحریم‌های  اقتصادی بعد از توافق اتمی به نظر می‌رسد که برنامه ساخت جنگ افزارهای داخلی چون موشک، جنگنده و زیر دریایی را شدت بخشیده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.