منتظران ظهور
منتظران ظهور

منتظران ظهور

عمومی

آشنایی با شناورهای مدرن ارتش چین که مهمان ارتش جمهوری اسلامی ایران شدند


ناو چینی

ناوشکن های کلاس پرقدرت Changchun با وزنی در حدود ۷ هزار تن و طول ۱۵۵ متر با ماموریت اصلی دفاع هوایی از ناوگان نیروی دریایی ارتش چین طراحی و ساخته شده است و از سامانه مشابه اس ۳۰۰ روسی بهره می برد.   

 

مراودات سالهای اخیر نیروی دریایی کشورمان با قدرت های بزرگ دریایی جهان، باعث شده تا هر از چند گاهی، یا یگانهای رزمی جمهوری اسلامی ایران عازم بنادر مهم جهان شوند یا شناورهای آنها، چند روزی را مهمان نیروی دریایی ایران باشند و علاوه بر دید و بازدیدهای مرسوم، بعضا رزمایش های تخصصی نیز به اجرا گذاشته شود که تاثیر بسزایی در افزایش اعتماد به نفس افسران جوان و بالا رفتن تجارب فرماندهان خواهد داشت.

در ادامه این مسیر رو به رشد، صبح روز پنج شنبه یک ناوگروه چینی در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس پهلو گرفت که این ناو گروه شامل دو ناو جنگی و یک شناور پشتیبانی است. در این ناو گروه یک فروند ناوشکن از کلاس تایپ ۰۵۲ سی ، یک ناو محافظ از کلاس تایپ ۰۵۴ آ و یک کشتی تدارکاتی از کلاس تایپ ۹۰۳ حضور دارند که با توجه به اهمیت این حضور و نوع شناورهای حاضر در این ماموریت، با آنها آشنا خواهیم شد.

ناوشکن  ؛ پنهانکار و پر قدرتChangchun

شناور قدرتمند این گروه رزمی ناوشکن Changchun از خانواده ناوشکن های کلاس Type ۰۵۲Cاست که از جمله نیرومندترین شناورهای نیروی دریایی چین به حساب می آید. از جهات بسیاری این ناوشکن پنهان کار چینی، یک گام بلند در توانایی های دریایی این کشور به حساب می آید

بکارگیری ۴ رادار آرایه فازی فعال برای پوشش ۳۶۰ درجه به همراه استفاده از موشک های ضد هوایی برد بلند HHQ-۹ (مدل دریایی موشک ( HQ-۹ که در حقیقت مهندسی معکوس چین از سامانه قوی و مشهور اس ۳۰۰ روسی است، برای اولین بار توانایی دفاع هوایی برد بلند حتی بر علیه موشک های بالستیک را به این مدل از شناورهای چینی اعطاء می کند.

ناوشکن Changchun با شماره بدنه ۱۵۰ به تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۱۳ میلادی وارد خدمت ناوگان دریای شرق ارتش چین شده و از جمله شناورهای جدیدالورود به ناوگان قدرتمند دریایی چین محسوب می شود . ناوشکن های این کلاس با وزنی در حدود ۷ هزار تن ، طول ۱۵۵ متر و عرض ۱۷ متر با ماموریت اصلی دفاع هوایی از ناوگان نیروی دریایی ارتش چین طراحی و ساخته شده است. قلب این ناوشکن پیشرفته چینی رادارهای آرایه فازی Type ۳۴۸ است که بنا بر برخی از اطلاعات در باند اس فعالیت کرده و دارای بردی در حدود ۴۵۰ کیلومتر است.


یک رادار برد بلند دو بعدی به همراه دو رادار کنترل آتش برای موشک های ضد کشتی و توپهای دفاع نزدیک این سامانه دیگر رادارهای نصب شده بر روی این شناورها هستند.

بخش اصلی تسلیحاتی ناوشکن های این کلاس ۴۸ فروند موشک سطح به هوای  HHQ-۹ با برد ۲۰۰ و ارتفاع درگیری ۳۰ کیلومتر است که توان درگیری با اهداف پرنده و حتی موشکهای بالستیک را نیز دارا می باشدسلاح اصلی این موشک در نقش ضد کشتی ۸ فروند موشک YJ-۶۲ با برد ۲۸۰ کیلومتر و سرجنگی ۳۰۰ کیلوگرمی با قابلیت ثانویه حمله به اهداف زمینی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.