منتظران ظهور
منتظران ظهور

منتظران ظهور

عمومی

چرا تل آویو از خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به وحشت افتاد؟

چرا تل آویو از خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به وحشت افتاد؟

مقامات رژیم صهیونیستی که همواره چتر حمایتی آمریکا را بر بالای سر خود داشته‌اند با توجه به تحولات منطقه و به ویژه خروج نظامیان آمریکایی از سوریه با نگرانی اوضاع را دنبال می‌کنند.

 

.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرد که بخشی از نیروهای آمریکایی علیرغم دستور قبلی او برای خروج از سوریه در این کشور باقی خواهند ماند.

وی گفت: «شمار کوچکی از این سربازان از میادین نفتی حفاظت خواهند کرد و گروه دیگری در نزدیکی اسرائیل و اردن مستقر خواهند ماند. اسرائیل و اردن از آمریکا خواسته اند شمار کوچکی از نیروها را در بخش کاملا متفاوتی از سوریه باقی بماند. در بخش دیگری از سوریه به نیروهای آمریکایی برای تامین امنیت (تاسیسات) نفتی نیاز هست».

از سوی دیگر مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا هم گفت: «ما در شهرهای شمال شرقی سوریه که در کنار میادین نفتی قرار دارند، نیروهایی داریم. این نیروها در مرحله فعلی از منطقه خارج نمی شوند. هدف این است که جلوی دسترسی و تأمین درآمد داعش و سایر گروه هایی که ممکن است بخواهند از این درآمد برای فعالیت های خبیثانه خود استفاده کنند، بگیریم».

پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی تحت عنوان «طرح آمریکا برای محافظت از نفت سوریه باعث سردرگمی می شود» این طرح را خطرناک توصیف کرد و آورده است: «این طرح پس از پافشاری دو هفته ای رئیس جمهور  آمریکا مبنی بر لزوم بازگشت همه نظامیان آمریکایی به خانه بسیاری از مقامات را غافلگیر کرد؛ زیرا حفظ تنها چندصد نیروی آمریکایی درسوریه، آن هم در بحبوحه رویارویی با تهدیدات چندگانه کنونی درمنطقه، نه تنها خطرناک بلکه احتمالا غیر موثر و بی فایده خواهد بود».

چرایی تداوم حضور نظامیان اندک آمریکایی در سوریه

القدس العربی هم  ماندن شماری از نظامیان آمریکایی در سوریه را اقدامی برای نشان دادن حمایت واشنگتن از تل آویو در منطقه دانست.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه نزدیک به ترامپ در این باره اعلام کرد:« آمریکا به طرح مشترکی بین ما و نیروهای سوریه دمکراتیک برای نوسازی چاه های نفت پیوسته است که تضمین می کند (آمریکا) درآمد حاصل از این چاه ها را به دست آورد نه ایران یا نظام بشار اسد. هدف اصلی ما از همه این اقدامات محافظت از اسرائیل است».

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم نوشت:« طرح ادامه حضور ۲۰۰ سرباز آمریکایی در شرق سوریه و مناطق مرزی عراق دو هدف را در بر دارد: تداوم امکان مبارزه با گروه داعش  و جلوگیری از تسلط روسیه و نظام سوریه بر مناطق نفت خیز».

اما جدای از عللی که درباره حضور نظامی اندک آمریکا در سوریه عنوان شده است، آنچه درباره بخشی از هدف ماندن نظامیان آمریکایی در سوریه بیان شده است یعنی حمایت از رژیم صهیونیستی گواهی بر شکنندگی قدرت بازدارندگی تل آویو است که نمی تواند بدون حمایت واشنگتن دوام بیاورد.آنچه درباره بخشی از هدف ماندن نظامیان آمریکایی در سوریه بیان شده است یعنی حمایت از رژیم صهیونیستی گواه بر شکنندگی قدرت بازدارندگی تل آویو است که نمی تواند بدون حمایت واشنگتن دوام بیاورد

این در واقع ادعای مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این رژیم بدون نیاز به طرف دیگری حرکت کرده است را خط بطلانی می کشد. اینکه ترامپ بهانه حضور نظامیان آمریکایی را درخواست رژیم صهیونیستی و اردن توصیف کرده است در واقع با هدف این صورت گرفته است با این توجیه است که وی می خواهد که به وعده خود برای عقب نشینی کامل از سوریه عمل کند اما اصرار این دو متحدش سبب شده است که بازنگری هایی انجام دهد.

درباره درخواست اردن هم موضوعی عجیبی نیست زیرا امان همواره این درخواست را مطرح کرده است اما حمایت نظام اردن در وهله اول خواسته رژیم صهیونیستی به ویژه در شرایط کنونی منطقه است و این هم به سبب نقشی است که اردن در حمایت از شرق فلسطین اشغالی ایفا می کند و تل آویو از این بیم دارد که هر گونه بی ثباتی نظام اردن موجب ناامن شدن رژیم صهیونیستی شود و جبهه شرقی این رژیم را تهدید کند و این یعنی بی ثباتی در اردن بدترین سناریو برای تل آویو است. از این رو رژیم صهیونیستی با تمامی ابزاری که در اختیار دارد و از طریق آمریکا در راستای حمایت از نظام اردن برای حفظ ثبات امنیتی خود حرکت می کند و باقی ماندن نظامیان آمریکایی در سوریه و در نزدیکی اردن هم در این راستا تعریف می شود.

صهیونیستها به شدت نگران اوضاع منطقه هستند و این در وحشت آنها از تصمیم خروج نظامیان آمریکایی در سوریه نمایان شد و آنها سریعا از دولت آمریکا خواستند که نظامیان آمریکایی در پایگاه التنف بمانند و این میزان وابستگی تل آویو به واشنگتن را نشان می دهد و بازدارندگی که صهیونیستها از آن دم می زنند و ادعایی که مطرح می کنند مبنی بر اینکه این رژیم بدون نیاز به آمریکا می تواند از پس خود برآید، پوچ است.

با این حال مقامات صهیونیست نگران هستند که سطح حمایت آمریکا از این رژیم به سطح مطلوبی که تل آویو می خواهد،نرسد به ویژه با توجه به گرایش های دولت ترامپ و اولویتهای آن.

«آفرایم عنبار» رئیس یک موسسه راهبردی و امنیتی صهیونیستی در این باره در یک رسانه صهیونیست اعلام کرد: »خروج آمریکا از سوریه بر منافع اسرائیل تاثیر منفی می گذارد. رئیس موسسه استراتژیک و امنیتی صهیونیستی: اسرائیل باید با وضع جدید کنار آیداسرائیل باید با وضع جدید کنار آید و آماده باشد که به شکل مستقل و بدون متحد حرکت کند».

اما واقعیت این است که صهیونیستها که مدعی می شوند که به تنهایی از عهده خود بر می آیند، دروغپردازی می کنند زیرا این رژیم عمدتا به آمریکا وابسته هستند کما اینکه قبل از آن هم به بریطانیا وابسته بودند. در واقع تحریم های شدید آمریکا علیه ایران و تحرکات واشنگتن علیه تهران و نیز تحریم‌های آمریکا علیه حزب الله لبنان در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی است.

صهیونیستها به شدت شکننده هستند و خود هم می دانند که بدون حمایت آمریکا نمی توانند، کاری از پیش ببرند. در واقع نگرانی عمیق آنها از این است که دونالد ترامپ آنها را در هر رویارویی آتی تنها بگذارند و این پس از خنجری که ترامپ از پشت به کُردها زد، بیشتر شده است هر چند که موضوع در زمینه رژیم صهیونیستی کاملا متفاوت با کردهاست زیرا واشنگتن همواره حامی تل آویو است. با این حال صهیونیستها با خود می اندیشند که آیا ترامپ حاضر است که هزینه سنگینی برای حمایت از تل آویو بپردازد یا همانند کردها با آنها برخورد خواهد کرد به ویژه که اسرائیلی ها به خوبی می دانند که طی سالیان و دهه های گذشته چتر حمایتی آمریکا همواره بر بالای سر آنها بوده است؟

رژیم صهیونیستی از برداشته شدن این چتر حمایتی به شدت نگران است و این را در مواضع مقامات و تحلیلگران این رژیم به خوبی می توان دید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.